ZuidOostZorg

De jaarlijkse wervingscampagne

Online zichtbaarheid

Je staat er waarschijnlijk niet direct bij stil, maar ook in de ouderenzorg is er sprake van seizoenswerk. Natuurlijk niet op dezelfde manier als bij aspergetelers of ijskramen, maar iedere zomer zijn er in de zorg veel tijdelijke ‘handen’ nodig om de boel draaiende te houden.

Voor ZuidOostZorg – een zorg- en kennisinstelling met vestigingen in het zuidoosten van Friesland (en Dokkum!) – is dat niet anders. Net als veel andere zorgorganisaties begint de zoektocht naar zomerkrachten al vroeg in het jaar. Ieder jaar wordt een uitgebreide campagne opgetuigd om de juiste mensen te vinden die in de zorg of facilitaire functies de handen uit de mouwen willen steken en zo lekker bij te verdienen. Voor jongeren die een zorgopleiding volgen een mooie kans om alvast wat werkervaring op te doen.

Een belangrijk deel van de campagne speelt zich online af. Onze ‘huisfries’ Roel heeft een langdurige relatie met ZuidOostZorg en zodoende zijn we bij 11 Online Marketing al voor het derde jaar op rij betrokken bij deze campagne.

Snapchat

Omdat het niet de eerste keer is dat we deze campagne mogen voeren, weten we inmiddels goed wat werkt en wat niet. Zo hebben we in het eerste jaar gebruik gemaakt van advertenties op Snapchat. Dat leverde – naast een enorme hoeveelheid vertoningen in de juiste doelgroep – ruim 4.000 bezoekers op. Lang niet gek, want per bezoeker betaalden we maar 20 cent. Een kritische blik op de data in Google Analytics leerde ons echter dat de bezoekers die via een advertentie op Snapchat op de landingspagina terechtkwamen, daar extreem kort bleven en eigenlijk niet of nauwelijks converteerden.

De Google Performance Max-campagne die we ook hadden ingezet, zorgde daarentegen wél voor ingevulde sollicitatieformulieren. Performance Max was destijds nog een vrij nieuw advertentieproduct van Google, maar de door machinelearning gestuurde campagne bleek geweldig te presteren.

Een vertoning heeft ook waarde

Toch kunnen we het effect van de advertenties op Snapchat niet volledig tenietdoen door te stellen dat het kanaal niet converteert. Ten eerste kunnen we met Analytics lang niet altijd zien waar een conversie vandaan komt, ten tweede is het niet gezegd dat iemand die een advertentie op Snapchat voorbij ziet komen, meteen solliciteert. Als diegene na een paar dagen alsnog de website bezoekt en het formulier invult, wordt de conversie niet aan Snapchat toegeschreven maar aan direct of organisch verkeer.

Zo benaderen we iedere nieuwe campagne met een mix van empirische data, gezond verstand en ervaring. En met succes, want de eerste cijfers over de vakantiekrachten-campagne van dit jaar zijn veelbelovend!

Samen vooruit?

Laten we even bellen. Laat je gegevens hiernaast achter, dan bellen we je zo snel mogelijk terug. Je kunt ons natuurlijk ook meteen bellen op 050-5690064 of een berichtje achterlaten via ons contactformulier.